Første år med iPad i undervisningen

Det er på tide å dele mine personlige synspunkter på dette første skoleåret med iPad som verktøy. I den forbindelse bør det nevnes at jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi, noe som selvsagt kan blinde meg for mange av utfordringene ved det nye vidunderet.

iPadens inntog her hos oss, er nok primært basert på dens fysiske utforming. Den er kompakt, lett og robust. I tillegg tåler den å bli tatt med rundt omkring i skolebygg, samt ut på ekskursjon. Likevel vil jeg påstå at det er programvaren den kjører som er det mest revolusjonerende for våre pedagogiske muligheter.

Jeg trenger ikke legge ut om alle de flotte applikasjonene i App Store, de er allerede behørig belyst i diverse fora. Selve iOS´personlige natur er det som er så fint. Mange mener det er et problem at iOS ikke støtter brukerprofiler, men jeg tror det er en fordel at dette mangler. Det tvinger fram en ny måte å bruke teknologi på. Elevene får et enda sterkere eierforhold til enheten, og de personaliserer og tilpasser den til sitt bruksmønster. Dette gjøres selvsagt også på PCer, men mitt inntrykk er at flere tar i bruk denne muligheten på iPad. Kort sagt, så virker iPad mindre «truende» for de som i utgangspunktet ikke er så opptatt av teknologi.

iOS er raskt. Det lar brukeren selv bestemme når oppdateringer skal installeres. Fra lærer gir elevene en oppgave, går det kortere tid til de er i gang med oppgaven, enn om de skulle ha vekket en tradisjonell laptop fra dvale. Det er stor oppmerksomhet rundt PCen som tidstyv i undervisningen. iOS er fabelaktig på «monotasking», som for noen gjør det lettere å unngå distraksjoner. Er du i en app, så ser du kun den. Således kan det tenkes at elever som sliter med konsentrasjonen, vil ha det lettere med en iPad.

Som lærer, synes jeg det er triveligere med iPad i klasserommet. Da slipper jeg å undervise foran en vegg av laptopskjermer. Brettet ligger i en skråere vinkel, noe som gjør det lettere å holde et øye med hva elevene holder på med. I sum, blir min rolle som klasseleder litt lettere.

Det er helt sikkert flere sider ved dette jeg kunne ha nevnt, men det får komme i et senere innlegg.
Jeg vil foreløpig konkludere med at jeg ser mange muligheter, og få utfordringer, med iPad i klasserommet.

– Kristian Fredrik Jørgensen

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Første år med iPad i undervisningen

  1. Takk for dette prosjektåret. Har lært mye av deg og de andre. Takk for deling av erfaring her på bloggen. Lykke til med nye muligheter neste år.

  2. Tilbaketråkk: Propell

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s